gönderen sarikurt » 08 Şub, 16:18
Danıştay 8. Dairesi, YÖK'ün üniversiteye girişte farklı katsayı uygulanmasına ilişkin 17 Aralık 2009 tarihli kararının yürütmesini oy birliğiyle durdurdu.
anıştay 8. Dairesinin, YÖK'ün farklı katsayı uygulaması öngören kararının yürütmesinin durdurulmasına ilişkin gerekçesinde,alan içi tercihlerde 0.8, alan dışı tercihlerde 0.3 katsayısının esas alınacağına ilişkin düzenlemenin değiştirilerek alan içi 0.15, alan dışı 0.13 katsayı farkına dönüştürülmesine ilişkin dava konusu kararın hukuken geçerli bir sebebe dayanmadığı sonucuna ulaşıldığı belirtildi.
Danıştay 8. Dairesi, YÖK'ün 17 Aralık 2009 tarihli yeni kararının, iki,üç ve dördüncü maddelerinin yürütmesini oy birliğiyle durdurdu.
Dairenin gerekçesinde, dava konusu kararın ikinci maddesinde,"Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) puanları ile yerleştirme yapılan programlar ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) puanları esas alınarak yerleştirme yapılan programlarda, ilgili Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanı (AOBP), adayın kendi alanında bir programı tercih etmesi halinde 0,15; alanı dışında birprogramı tercih etmesi halinde ise 0,13 ile çarpılır. Ortaya çıkan sayının sınav sonucuna eklenmesi suretiyle bu aşamadaki yerleştirmeye esas olacak puan belirlenir" hükmünün yer aldığı hatırlatıldı.
Kararın, üçüncü maddesinde, "Adaylardan öğretmen lisesi ve meslek lisesi mezunu olanların, sınavsız kayıt hakkı olanlar dışında, kendi alanlarındaki programları tercih etmeleri halinde ilgili ağırlıklı ortaöğretim başarı puanlarının 0,05 ile çarpımı sonucunda bulunan puan 2. maddeye göre hesaplanan toplam puana ayrıca eklenir", dördüncü maddesinde ise "Meslek Yüksek Okullarının sınavsız geçişten boş kalan kontenjanlarına açık öğretim programlarına ve meslek liselerinin devamı niteliğindeki lisans programlarına YGS puanları esas alınarak yerleştirme yapılır" kuralının getirildiği belirtildi.
Gerekçede, şöyle denildi:"Katsayı farkının belirlenmesinde davalı Yükseköğretim KuruluBaşkanlığının iddia ettiği gibi bireylerin devlete karşı korunması değil,devletin bireylere tanıdığı ve yararlandırdığı hakların tam ve gereğincekullanılmasının sağlanması amaçlanmalıdır. Yani bireylerin haklarının birbirlerine karşı korunması, sahip olunan hakların özüne ve ruhuna uygun kullanımının sağlanmasıdır. Maddi olayda ölçülülük ilkesinin hareket noktası daöğrencilerin mesleki eğitim, genel lise eğitimi ve genel liseler içinde alan,bölüm seçerek oluşturdukları birikimin adil bir değerlendirmeye tabi tutulmasınısağlamaktır. Bu ayrımların kaldırılması sonucunu doğuran bir düzenlemenin eğitim sisteminin örgütleniş biçimindeki bütünlüğü bozacağı ve yargı kararlarına aykırıolacağı açıktır."
-YÖK'ÜN SAVUNMASI-
Davalı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının savunmasına da yer verilen gerekçede, YÖK'ün yargı kararları nedeniyle oluştuğunu ileri sürdüğü hukuki boşluğu gidermek için belirlediği farklı katsayı oranına ilişkin açıklama yaparken "yönlendirme amacıyla getirilen sınırlamanın bireyin yüksekö ğrenim hakkını ortadan kaldırmaması, istediği takdirde makul seviyede bir gayretle bu sınırlamayı aşabilmesine imkan verilmesi gerektiği, aksine bir yaklaşımın bireyi katlanamayacağı bir sorumluluk altına sokarak Anayasanın beşinci maddesine aykırılık teşkil edeceği, yasal kuralların ilgililerin farklı bir alanı tercih etmelerinin engellenmesi sonucunu doğuracak düzenlemeleri içermediği gibi mesleklisesi mezunlarına kendi alanlarından farklı bir alanda yükseköğrenim görmekistemeleri halinde de farklı katsayı uygulanacağına ilişkin bir düzenleme yeralmadığı, farklı katsayı uygulamasının meslek liselerini olumsuz etkileyeceği,sınav sürecinin başladığı, kılavuzların hazırlandığı bu aşamada oluşacak değişikliklerin öğrencilerin başvurularında belirsizlik yaratacağı"nın ilerisürüldüğü belirtildi. YÖK'ün bu savunmasının, farklı katsayı uygulamasını kaldıran düzenlemeye yönelik olarak açılan davalarda verilen savunmalarını tekrar eder nitelikte olduğu ifade edilen gerekçede, "Bu şekilde katsayı farkının olmaması ya daolacaksa da aşılabilir bir niteliğinin bulunmasına yönelik olan bir amacın,mevzuatta öngörülen ve dairemizce ve İdari Dava Daireleri Kurulunca verilenkararlarda da vurgulanan temel ilke ve yaklaşıma uygun olmadığı açıktır.
Ayrıca uygulanacak katsayı sınavlar sonucunda yerleştirmeye esas puanın hesaplanmasında dikkate alınacağından sınavlara başvurma ve sınavları engelleyici bir hususdeğildir" denildi.Gerekçede, "1998 yılından itibaren uygulanan ve hukuka uygunluğu yargısal kararlarla istikrar kazanmış farklı katsayı uygulaması ile dava konusu karar alınıncaya kadar uygulanmakta olan alan içi tercihlerde 0.8, alan dışıtercihlerde 0.3 katsayısının esas alınacağına ilişkin düzenlemenin değiştirilerekalan içi 0.15, alan dışı 0.13 katsayı farkına dönüştürülmesine ilişkin davakonusu kararın hukuken geçerli bir sebebe dayanmadığı" vurgulandı. Kararın ayrıca yargı kararlarının gereklerine aykırı olduğu ve yargıkararlarını geçersiz kıldığı sonucuna ulaşıldığı belirtilen gerekçede, "Budurumda, dava konusu düzenlemenin ikinci maddesinde hukuka uyarlık bulunmamıştır.Düzenlemenin üçüncü maddesi ve kararın dördüncü maddesindeki puanlama sistemiikinci maddeye dayandırılmış olduğundan, hukuki geçerliliğinden söz etmeye olanakyoktur. Dava konusu kararın iki, üç ve dördüncü maddelerinin uygulanması halinde telafisi güç ve imkansız zararlar oluşacağı da açıktır" denildi.
Danıştay 8. Dairesi, YÖK'ün üniversiteye girişte farklı katsayı uygulanmasına ilişkin 17 Aralık 2009 tarihli kararının yürütmesini oy birliğiyle durdurdu.
anıştay 8. Dairesinin, YÖK'ün farklı katsayı uygulaması öngören kararının yürütmesinin durdurulmasına ilişkin gerekçesinde,alan içi tercihlerde 0.8, alan dışı tercihlerde 0.3 katsayısının esas alınacağına ilişkin düzenlemenin değiştirilerek alan içi 0.15, alan dışı 0.13 katsayı farkına dönüştürülmesine ilişkin dava konusu kararın hukuken geçerli bir sebebe dayanmadığı sonucuna ulaşıldığı belirtildi.
Danıştay 8. Dairesi, YÖK'ün 17 Aralık 2009 tarihli yeni kararının, iki,üç ve dördüncü maddelerinin yürütmesini oy birliğiyle durdurdu.
Dairenin gerekçesinde, dava konusu kararın ikinci maddesinde,"Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) puanları ile yerleştirme yapılan programlar ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) puanları esas alınarak yerleştirme yapılan programlarda, ilgili Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanı (AOBP), adayın kendi alanında bir programı tercih etmesi halinde 0,15; alanı dışında birprogramı tercih etmesi halinde ise 0,13 ile çarpılır. Ortaya çıkan sayının sınav sonucuna eklenmesi suretiyle bu aşamadaki yerleştirmeye esas olacak puan belirlenir" hükmünün yer aldığı hatırlatıldı.
Kararın, üçüncü maddesinde, "Adaylardan öğretmen lisesi ve meslek lisesi mezunu olanların, sınavsız kayıt hakkı olanlar dışında, kendi alanlarındaki programları tercih etmeleri halinde ilgili ağırlıklı ortaöğretim başarı puanlarının 0,05 ile çarpımı sonucunda bulunan puan 2. maddeye göre hesaplanan toplam puana ayrıca eklenir", dördüncü maddesinde ise "Meslek Yüksek Okullarının sınavsız geçişten boş kalan kontenjanlarına açık öğretim programlarına ve meslek liselerinin devamı niteliğindeki lisans programlarına YGS puanları esas alınarak yerleştirme yapılır" kuralının getirildiği belirtildi.
Gerekçede, şöyle denildi:"Katsayı farkının belirlenmesinde davalı Yükseköğretim KuruluBaşkanlığının iddia ettiği gibi bireylerin devlete karşı korunması değil,devletin bireylere tanıdığı ve yararlandırdığı hakların tam ve gereğincekullanılmasının sağlanması amaçlanmalıdır. Yani bireylerin haklarının birbirlerine karşı korunması, sahip olunan hakların özüne ve ruhuna uygun kullanımının sağlanmasıdır. Maddi olayda ölçülülük ilkesinin hareket noktası daöğrencilerin mesleki eğitim, genel lise eğitimi ve genel liseler içinde alan,bölüm seçerek oluşturdukları birikimin adil bir değerlendirmeye tabi tutulmasınısağlamaktır. Bu ayrımların kaldırılması sonucunu doğuran bir düzenlemenin eğitim sisteminin örgütleniş biçimindeki bütünlüğü bozacağı ve yargı kararlarına aykırıolacağı açıktır."
-YÖK'ÜN SAVUNMASI-
Davalı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının savunmasına da yer verilen gerekçede, YÖK'ün yargı kararları nedeniyle oluştuğunu ileri sürdüğü hukuki boşluğu gidermek için belirlediği farklı katsayı oranına ilişkin açıklama yaparken "yönlendirme amacıyla getirilen sınırlamanın bireyin yüksekö ğrenim hakkını ortadan kaldırmaması, istediği takdirde makul seviyede bir gayretle bu sınırlamayı aşabilmesine imkan verilmesi gerektiği, aksine bir yaklaşımın bireyi katlanamayacağı bir sorumluluk altına sokarak Anayasanın beşinci maddesine aykırılık teşkil edeceği, yasal kuralların ilgililerin farklı bir alanı tercih etmelerinin engellenmesi sonucunu doğuracak düzenlemeleri içermediği gibi mesleklisesi mezunlarına kendi alanlarından farklı bir alanda yükseköğrenim görmekistemeleri halinde de farklı katsayı uygulanacağına ilişkin bir düzenleme yeralmadığı, farklı katsayı uygulamasının meslek liselerini olumsuz etkileyeceği,sınav sürecinin başladığı, kılavuzların hazırlandığı bu aşamada oluşacak değişikliklerin öğrencilerin başvurularında belirsizlik yaratacağı"nın ilerisürüldüğü belirtildi. YÖK'ün bu savunmasının, farklı katsayı uygulamasını kaldıran düzenlemeye yönelik olarak açılan davalarda verilen savunmalarını tekrar eder nitelikte olduğu ifade edilen gerekçede, "Bu şekilde katsayı farkının olmaması ya daolacaksa da aşılabilir bir niteliğinin bulunmasına yönelik olan bir amacın,mevzuatta öngörülen ve dairemizce ve İdari Dava Daireleri Kurulunca verilenkararlarda da vurgulanan temel ilke ve yaklaşıma uygun olmadığı açıktır.
Ayrıca uygulanacak katsayı sınavlar sonucunda yerleştirmeye esas puanın hesaplanmasında dikkate alınacağından sınavlara başvurma ve sınavları engelleyici bir hususdeğildir" denildi.Gerekçede, "1998 yılından itibaren uygulanan ve hukuka uygunluğu yargısal kararlarla istikrar kazanmış farklı katsayı uygulaması ile dava konusu karar alınıncaya kadar uygulanmakta olan alan içi tercihlerde 0.8, alan dışıtercihlerde 0.3 katsayısının esas alınacağına ilişkin düzenlemenin değiştirilerekalan içi 0.15, alan dışı 0.13 katsayı farkına dönüştürülmesine ilişkin davakonusu kararın hukuken geçerli bir sebebe dayanmadığı" vurgulandı. Kararın ayrıca yargı kararlarının gereklerine aykırı olduğu ve yargıkararlarını geçersiz kıldığı sonucuna ulaşıldığı belirtilen gerekçede, "Budurumda, dava konusu düzenlemenin ikinci maddesinde hukuka uyarlık bulunmamıştır.Düzenlemenin üçüncü maddesi ve kararın dördüncü maddesindeki puanlama sistemiikinci maddeye dayandırılmış olduğundan, hukuki geçerliliğinden söz etmeye olanakyoktur. Dava konusu kararın iki, üç ve dördüncü maddelerinin uygulanması halinde telafisi güç ve imkansız zararlar oluşacağı da açıktır" denildi.